کشف یک ویروس ناشناخته در ترسناک ترین گودال دنیا

به گزارش ساری فان، محققان ویروس جدیدی به نام باکتریوفاژ را در عمق 8900 متری گودال ماریانا پیدا کردند. تا کنون ویروسی در نقطه ای عمیق تر از این پیدا نشده است.

کشف یک ویروس ناشناخته در ترسناک ترین گودال دنیا

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، این ویروس که vB-HmeY-H4907 نام دارد، در عمق 8839 متری در داخل گودال ماریانا یافت شد که عمق پایین ترین نقطه اش در کف اقیانوس آرام به حدود 11000 متر می رسد.

این ویروس یک باکتریوفاژ است، نوعی ویروس که باکتری ها را برای فراوری نسخه های بیشتری از خود آلوده می نماید. محققان یافته های خود را در 20 سپتامبر در مجله Microbiology Spectrum منتشر کردند.

مین وانگ، یک ویروس شناس دریایی در دانشگاه اقیانوس چین در چینگدائو، در بیانیه ای گفت: با یاری برترین دانش ما، می توان گفت این عمیق ترین فاژ جدا شده شناخته شده در اقیانوس های دنیا است.

ویروس تازه کشف شده باکتری های شاخه هالوموناس را آلوده می نماید و این کار را به صورت لیزوژنیک انجام می دهد، به این معنی که مواد ژنتیکی خود را وارد ژنوم باکتری می نماید و بدون از بین بردن باکتری ها تکثیر می گردد. این می تواند به علت محیط های خشن باشد که ویروس و باکتری در آن تکامل یافته اند، به این معنی که نمی تواند میزبان خود را بکشد.

هالوموناس ها را می توان در سراسر اقیانوس ها، از جمله در بستر قطب جنوب و در رسوبات اطراف منافذ هیدروترمالی اعماق دریا، یافت. با انجام یک تجزیه و تحلیل ژنتیکی روی vB-HmeY-H4907، محققان دریافتند که دامنه آن احتمالاً به مقدار باکتری هایی است که آلوده می نماید.

اطلاعات کمی در خصوص ویروس هایی که در مناطقی از اقیانوس به نام هادال (hadal zone) پراکنده می گردد، وجود دارد و ویروس تازه یافته تنها سومین ویروس است که هالوموناس هایی را که در آنجا زندگی می نماید، آلوده می نماید.

باکتری ها و ویروس هایی که در این اعماق زندگی می نمایند آنقدر برای انسان بیگانه هستند که سلول های ما حتی توانایی ثبت وجود آن ها را ندارند. دانشمندان می گویند که گام بعدی آنها یافتن ویروس های مرموز در اعماق دریا و آنالیز روش های کمتر شناخته شده تعامل آنها با میزبان خود خواهد بود.

منبع: livescience

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 2 مهر 1402 بروزرسانی: 2 مهر 1402 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1702

به "کشف یک ویروس ناشناخته در ترسناک ترین گودال دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف یک ویروس ناشناخته در ترسناک ترین گودال دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید