سلامت روان بچه ها را دست کم نگیرید

به گزارش ساری فان، براساس تعاریف سازمان بهداشت جهانی: بهداشت روانی عبارت است از: توانایی کامل برای ایفای نقش های اجتماعی، روانی و جسمی. این سازمان معتقد است که بهداشت روانی فقط نداشتن بیماری یا عقب ماندگی نیست، بنابراین کسی که احساس ناراحتی نکند از نظر روانی سالم محسوب می گردد.

سلامت روان بچه ها را دست کم نگیرید

خبرنگاران- مهدیه تقوی راد: دانش آموزان که نیمی از ساعات روز را در مدرسه و همراه با دوستان خود سپری می نمایند چگونه باید روان سالم داشته باشند؟

شرایط را سخت نکنید

سلامت روانی فاکتورهای ارزیابی بسکمک دارد. برای مثال، افرادی که مسائل روانی، استرس، ناراحتی، افسردگی، ترس و... ندارند از کیفیت زندگی بهتری برخوردار هستند. این سلامت روان جدا از تأثیرگذاری بر خلق وخوی ما، بر سلامت جسمانی هم تأثیرگذار خواهد بود. افرادی که شاد هستند، زندگی کم استرس تری دارند و در انجام کارهای روزمره یا چالش ها نتیجه بهتری کسب می نمایند. عواملی که باعث بروز اختلالات فکری در دانش آموزان می گردد، ممکن است در اثر عواملی باشد که شاید در ابتدا خیلی مهم به نظر نرسند؛ عواملی مانند تغییر شرایط تحصیل و معلم، مسائل خانوادگی، مشکل در ارتباط با همسالان خود، روبرو شدن با قلدری در فضای مجازی یا مدرسه. پس روبرو شدن دانش آموزان با شرایط نامناسب روانی، امری طبیعی است. نباید هنگام رودررویی با مسائلی از این قبیل، شرایط را برای آنها سخت تر کنید. طوری رفتار کنید که دانش آموز بداند در هر شرایطی می تواند از حمایت شما بهره مند گردد.

دایره امن خود را بزرگ تر کنید

سعی کنید تعداد افراد دور و برتان که به آنها اعتماد و کنارشان احساس راحتی دارید را بیشتر کنید. این کار کمک می نماید که در بیشتر مواقع اضطراب خود را کاهش دهید؛ چراکه شما در کنار این افراد خودتان هستید و دیگر جای نگرانی برای سرزنش و سرکوب شدن به وسیله اطرافیان هنگام بروز مشکل نیست.

کاری که دوست دارید را انجام دهید

انجام کارهایی که برای شما مجذوب کننده و لذتبخش هستند، تا حد زیادی به کاهش استرس شما در این دوران کمک می نماید. می توانید به موسیقی گوش کنید، پیاده روی کنید، غذاهای نو را امتحان کنید، با حیوانات وقت بگذرانید، یا هر کار دیگری که به شما حس خوبی می دهد.

برای خود هدف معین کنید

انسان در زمان ناامیدی به ندایی احتیاج دارد که به او مژده یک آینده روشن را بدهد. دانش آموز با معین کردن اهداف خود و دانستن راجع به جایی که می خواهد برسد، چراغی را در فکر خود روشن می نماید که باعث ایجاد انگیزه برای ادامه راه می گردد. برای تشویق دانش آموزان به سلامت روان، می توانید از آنها بخواهید که هدف های خود را سر و سامان ببخشند و آنان را در این راه کمک کنید.

روی بخش فیزیکی خودتان کار کنید

عوامل فیزیکی به طور قابل توجهی روی روان ما تأثیر دارند. وقتی از نظر عاطفی و روانی احساس خوبی ندارید، اطمینان داشته باشید که حتما مسئله ای در بدن شما وجود دارد. تغذیه سالم، ورزش های هوازی، پیاده روی، تنظیم دمای بدن و بهداشت فردی مناسب، تأثیر چشمگیری بر وضع روح و روانتان خواهد داشت.

خواب کافی داشته باشید

ممکن است استراحت کافی در طول سال های پرمشغله تحصیل سخت به نظر برسد. با این حال، رعایت بهداشت خواب خوب می تواند به فکر استراحت کافی بدهد. حدود 8 ساعت در شب را برای یک خواب سالم و با کیفیت خالی بگذارید. برای بهبود کیفیت خوابتان، سعی کنید حداقل 2 ساعت قبل از خواب مایعات زیاد ننوشید و به صفحه نمایش گوشی یا لپ تاپ تان نگاه نکنید.

غذاهای مقوی و سالم بخورید

علم، تأثیر باورنکردنی تغذیه بر مغز ما را ثابت نموده. اگر هر روز اندازه مناسبی میوه، سبزیجات، آجیل، غلات و چربی سالم بخورید، خودتان بعد از چندماه نتیجه را می بینید. سعی کنید تا حد امکان از خوردن نوشابه های انرژی زا، شیرینی و خامه، کربوهیدرات و نمک خودداری کنید.

استفاده از تکنولوژی را به حداقل برسانید

تماشاکردن لحظات زیبای زندگی دیگران در شبکه های اجتماعی ممکن است مسائل سلامت روان دانش آموزان را تشدید کند. به جای اختصاص دادن زمان به مرور اتفاقات زندگی دیگران، سعی کنید کمی استراحت کنید. یا معین محدودیت های زمانی در برنامه های شبکه های اجتماعی را امتحان کنید. دانش آموزان می توانند زمانی را که معمولا در رسانه های اجتماعی صرف می نمایند با یک تفریح خلاقانه یا طبیعت جایگزین نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 30 شهریور 1402 بروزرسانی: 30 شهریور 1402 گردآورنده: sari-fun.ir شناسه مطلب: 1701

به "سلامت روان بچه ها را دست کم نگیرید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت روان بچه ها را دست کم نگیرید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید